20 Şubat 2021 Cumartesi

Korece Hakkında

 


Herkese Merhaba.

 Diller ve Kelimeler Mimi'nde Sevgili Deeptone, Koreceden bahsetmemi istemişti. Benim de ilgimi çeken bir konu olunca ve bunun üzerine istek gelince bu konuda bir yazı yazmaya karar verdim. Bu yazıda Korecenin nasıl bir dil olduğundan, özelliklerinden ve öğrenmeden önce bilinmesi gerekenlerinden bahsedeceğim.




Öncelikle şunu söylemeliyim ki, Hangul yani Kore Alfabesi çok basit. Zaten Uzakdoğu Alfabeleri arasında en kolay olanı. Ayrıca bana göre de en estetik duranlarından biri çünkü yazı yazdıktan sonra çok düzenli duruyor, yani kutu kutu duruyor diyebilirim. Alfabeyi öğrenmenin pek bir zorluğu yok, eğer yeterince alıştırma yaparsanız çok rahat bir şekilde okuyabilirsiniz. Kore Alfabesi'ni bilmenin Kore Filmleri izlerken çok yararı oluyor, sırf bu yüzden bile öğrenmenizi öneririm.

Sayılar biraz karışık, Sino ve Öz Korece olarak ikiye ayrılıyor. Sino Korecenin temeli Çinceden geliyor. Sino Korece sayılar; para, matematik, ölçü birimleri, telefon, ay ve günler, dakikalar hakkında konuşulduğunda kullanılıyor.

일 (il) 1
이 (i) 2
삼 (sam) 3
사 (sa) 4
오 (o) 5
육 (yuk) 6
칠 (çil) 7
팔 (pal) 8
구 (gu) 9
십 (şip) 10

10'a kadar bu şekilde sayıyoruz. (Sino Korece)
Biraz da diğer sayıların nasıl söylenildiğinden bahsedeyim.
Mesela 18 demek istiyorsak 10 ve 8'i birleştirip 십팔 (şippal) diyoruz.
40 demek istiyorsak 4 ve 10'u birleştirip 사십 (saşip) diyoruz.
25 demek istiyorsak önce 20'yi oluşturuyoruz. 이십 (işip). Daha sonra 20'ye 5 ekliyoruz. (이십오) işipo yani 25'i elde ediyoruz. Dediğim gibi bu sayılar bazı alanlar için kullanılıyor. Para, ölçü birimleri vs gibi.

Öz Korece sayılar; sayım yaparken (iki kalem, ya da bir iki üç gibi sayarken), yaş ve saat gibi konularda kullanılır.

하나 (hana) 1
둘 (dul) 2
셋 (set) 3
넷 (net) 4
다삿 (dasot) 5
여섯 (yosot) 6
일곱 (ilgop) 7
여덟 (yodol) 8
아홉 (ahop) 9
열 (yol) 10

Burada da mantık aynı. Tek bir fark var. 20, 30, 40 gibi sayılar için özel kelimeler var. Onları 4 ile 10'u birleştirerek oluşturduğumuz gibi oluşturmuyoruz.

Dilbilgisi ise çok kolay. Belirli ekleri kullanarak anında cümle kurabilirsiniz. Birkaç örnek vereyim.

문제를 풀ㅇ어요. (muncerıl puroyo)
Munce, soru demek, -rıl eki ise belirtme ekidir, yani soruyu anlamına gelir. Purda çözmek demek, -da ekini mastar olarak düşünebiliriz. -da ekini attıktan sonra pur kelimesini şimdiki zamanda çekimlemek için -oyo ekini kullanırız. Böylelikle kolaylıkla ''Soruyu çözüyorum.'' cümlesini oluşturmuş oluruz.






Bu fotoğraflarda 3 yıl önce fiillerle ilgili aldığım bazı notlar ve aldığım bir kpop dergisinin bir sayfası bulunmakta. Eğer isterseniz Korece hakkında daha fazla yazabilir, notlar hazırlayabilirim.


12 yorum:

  1. Parantez içine yazdıklarınızdan dolayı mı bilmiyorum ama sayılar kısmı çok kolay hissi verdi. Ama parantez içleri olmasa aynı şeyi düşünmezdim haliyle:-)) Birde sayılar konusunda neden böyle bir ayrıma gitmişler caba? Yani neden bazıları için Öz Korece, bazıları için Sino Korece kullanıyor olabilirler diye merak ettim:-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslına bakarsanız harfleri öğrenince o kadar da zor gelmiyor Korece. Nedense benim o kadar hoşuma gidiyor ki bazen oturup Türkçe bazı sözcükleri Kore alfabesiyle yazıyorum. Bir ara kimse günlüğümü okumasın diye Kore alfabesi kullanarak yazıyordum:)
      Eski zamanlarda Koreliler, Korece konuşmalarına rağmen Çin alfabesini kullanıyorlarmış. Daha sonraları Kral Sejong 1444 yılında Kore alfabesini oluşturmuş. Sino Korece sayıların o zamandan kaldığını düşünüyorum ama neden hala kullanıyorlar ya da neden ikisinden birini seçmek yerine ikisini de aynı anda kullanıyorlar inanın hiçbir fikrim yok:)

      Sil
  2. Sino Korece ve Öz Korece sayılar kısmında aydınlanmam peki :)) Eline sağlık. Bugün de bir şeyler öğrenmiş oldum sayende. Gerçekten yararlı bir yazı olmuş. Devamı gelse güzel olur ^^

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim, yararlı olduğuna sevindim. Yakın zamanda yeni bir bölüm daha hazırlamaya çalışacağım:)

      Sil
  3. heeey teşekkür ederim, bu yazın bile bana bir dolu şey öğretti, sen kendi kendine öğrendin yani ve günlüğünü korece yazcak kadar öğrendin he çok güzel yaaa :) iki alfabe gibi yani bu şeye benziyo, mandarin ve kantonez cinceleri gibi :) eveet yazarsan çok sevinirim devamını, biz de biraz öğrenmiş oluruz, bu yazını da koyayım bir ara bloguma, saoooool oleeey :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bunların hepsini kendi başıma öğrendim, evet:) Bir sürü Korece içerik izliyorum bu da öğrenmemi kolaylaştırdı tabii. Bazen Korecem yetmese bile Türkçe şeyleri Kore alfabesiyle yazıyordum günlüğüme, yani şifrelemek gibi. 3 yıl önce Korecem bayağı ilerlemişti, ama sonra okulda o kadar yoğun dönemlere girdim ki ilgilenemedim. Yine de ana hatlarıyla birçok şeyi hatırlıyorum. Hatta yukarıda bir yoruma yanıt vermiştim ''Kral Sejong 1444 yılında bu alfabeyi oluşturmuş.''diye. Aslında bu bilgi Hangul (Kore Alfabesi) öğrenilirken verilen ilk bilgi. Ama üzerinden 3 yıl geçmesine rağmen adım gibi iyi hatırlıyorum. Oysaki 3 yıl önce öğrendiğim derslerden hiçbirini hatırlamıyorum:) İnsan gerçekten hevesle öğrenince unutmuyor demek ki. Boş vakit bulduğumda pratik yapmaya çalışıyorum elimden geldiğince. Devamını da yazmaya çalışırım. Çok teşekkür ederim:)

      Sil
  4. bu yazınııı bloguma koyduuuum :)

    YanıtlaSil
  5. Yıllar önce Korece kursuna yazılmak için kursa gittim ama baktım saatleri tutmuyor bana Japonca kaydolup çıkmıştım. :)) Hoca da Koreli çok tatlı biriymiş ama kaçırdığıma üzüldüm dersi. Bir iki gün misafir olarak gittim derse. Hoca kendini kaptırıp EXO müziği açmış son ses, şikayete geldiler, ne gülmüştüm. :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de mutlaka bir dil kursuna gitmek istiyorum, hangi dil olduğu fark etmez, dil öğrenmeyi çok seviyorum:)
      Koreliler çok sevimli geliyor bana da, EXO müziği anısı güzelmiş:)

      Sil